סוגי טיפולים

טיפולי רגשי אצל ילדים ונוער

טיפול רגשי הוא טיפול ברגשות האדם או בנפש האדם, בלועזית טיפול רגשי נקרא פסיכותרפיה (Psychotherapy) פסיכו = נפש, תרפיה = טיפול.
בטיפול בנפש וברגשות, מטפלים במצוקות ובקשיים כמו תחושות של עצב, ריקנות ודיכאון, פחדים וחרדות, התמודדות עם טראומות, דימוי עצמי נמוך.
בהתנהגויות אשר מקשות על חיי המטופל, כמו תקיעות, הרס עצמי, התמכרויות, התנהגות אובססיבית ועוד. "בעיות רגשיות" הן מאוד כלליות ומכילות בתוכן הרבה סוגים של בעיות וברמות קושי שונות.

לפעמים הבעיה הרגשית אצל הילד מופנית כלפי חוץ, למשפחה, לחברים ויכולה להתבטא בכעס, אלימות והתפרצויות. ולפעמים הבעיה היא פחות ברורה והקושי מתבטא במופנמות מאוד גדולה, בקושי לתקשר עם הסביבה, קושי להירדם או להסתגל למצבים.

טיפול רגשי בילדים הוא דבר נפוץ והקשיים הם דבר שכיח בקרב ילדים בשל כל השינויים וההתמודדויות של הילדים בעולמם.

טיפול רגשי משפר את רמת החיים ואת הבטחון של הילד ויכולת ההכלה שלו את המציאות והאתגרים הנצבים בפניו.

בתהליך הטיפול המטרה מוגדרת על ידי המטופל, הדרך להשיג את המטרה היא על פי רב תוך הכרות מעמיקה של האדם, בחינת הרגשות, המחשבות וההתנהגויות שלו והמקור לרגשות/מחשבות אלה, הדרך בטיפול רגשי תכלול חשיפת הכוחות והיכולות של האדם והעלתם למודעות שלו,
הבנת דפוסי ההתנהגות והמקורות שלהם ומתוך כל אלה יצירת השינוי הרצוי. 

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כדאי לפנות לטיפול רגשי כאשר מרגישים שיש קושי שלא מצליחים לפתור אותו לבד, רגשות קשים או לא נעימים,
תחושות של תקיעות בחיים, כאשר רוצים לשנות התנהגויות או הרגלים אשר מקשים או אפילו רק כשרוצים להגיע למודעות עצמית יותר גבוהה, להגיע למימוש עצמי ולחיות בשמחה גדולה יותר.

לפעמים אנשים לא בטוחים אם הבעיות שלהם מספיק "גדולות" בשביל ללכת לטיפול, לא חייבים להגיע למצוקות גדולות מאוד כדי להיעזר, למעשה מומלץ לכל אדם להגיע בשלב כזה או אחר לתהליך של הכרות עם עצמו,
זהו תהליך שעשוי להיות חווייתי ואף משמעותי מאד ומשנה חיים.

סימני אזהרה המעידים על מצוקה רגשית בילדים

ביטויי אלימות, חרדת נטישה מן ההורים, בכי לנוכח תסכולים קטנים, הסתגרות או שינוי קיצוני בהתנהגות, כאבים פיזיים ללא סיבה רפואית או מחלות שחוזרות על עצמן הן ביטויי מצוקה שכיחים המופיעים אצל ילדים אשר בגינם יש לשקול להגיע ליעוץ.
אצל ילדים בגיל הגן ומטה שכיח מצב של רגרסיה לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר המתבטאים 
בהרטבה או חזרה לאכילה מבקבוק, וכן כלל התסמינים המאפיינים גם ילדים מעט יותר גדולים כמו הסתגרות, הצמדות להורה, קשיי היפרדות וביטויי תסכול מרובים.
גורמי החוסן של ילדים אינם מפותחים ועל כן יש להם פחות כלים להתמודד עם 
משברים, ולעיתים ההורים חשים חוסר אונים רב ואינם יודעים איך לעזור לילדיהם.

הדבר מחריף אף יותר כאשר מתעורר משבר משפחתי או משבר אישי אצל אחד ההורים. גם אם יש מאמץ להסתיר את הקשיים מהילדים הם סופגים זאת מן הסביבה וקולטים מסרים שאינם מדוברים. במקרים כאלה, נראה כי כדאי להגיע לייעוץ.
 
מקרים שכיחים נוספים קשורים לנוכח קשיי הסתגלות למסגרות חברתיות או לימודיות אילמות סלקטיבית או לקויות למידה. הורים גם יכולים לפנות לטיפול כאשר יש קשיי תקשורת עם הילד, או קשיים 
בהצבת גבולות.

טיפול רגשי לילדים - תפקיד ההורים בטיפול רגשי בילדים

על מנת להעניק לילדים טיפול רגשי יעיל מומלץ לשלב גם את הוריהם בטיפול, בדרך כלל באמצעות הדרכת הורים. 

ההורים הם הדמויות המרכזיות ביותר בגידולו וחינוכו של הילד. הוא מחקה את התנהגותם, מושפע מבחירותיהם וחווה את המשברים שלהם. ההורים מספקים למטפל מידע חשוב אודות מצבו הרגשי של הילד והמעגלים המשפחתיים, חינוכיים וחברתיים המשפיעים על עולמו. הם למעשה אלו שנמצאים כל הזמן עם הילד (לעומת המטפל הנמצא איתו במשך שעה שבועית אחת) ולכן דרכם ניתן לקבל את המידע הרחב ביותר אודות התנהגות הילד, המצוקה שחווה והדרך בה מתמודד איתה.

מלבד זאת, ההדרכה בטיפול מספקת להורים כלים יעילים ומעשיים להתמודדות עם מצוקת הילד, כמו גם כלים היכולים לסייע להם בבעיות הוריות אחרות שהם מעלים כמו סמכות הורית, או שילוב בין קריירה ומשפחה. 

טיפול cbt

טיפול cbt  הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. תהליך המתמקד במחשבות שליליות. חוסר מצב רוח, התקפי חרדה המלווים תסמינים גופניים.

שינוי באמצעות טיפול cbt מספק יכולות משמעותיות לשבירת מערכת הסקת המסקנות ודרכי התנהגות.

הדברים שהאדם חושב על עצמו, על הסובב אותו - כולל אנשים אחרים - ועל עתידו, מעצבים את הדרך שבה הוא תופס את העולם, מגיב, ומשפיעים על מה שהוא מרגיש.

גם כאשר אופן החשיבה בעייתי, ולא משרת את האדם, הוא נוטה לשמור עליו ולדבוק בו. בטיפול עובדים על הבנה של העיוותים בדפוסי החשיבה, ועל השינוי של דפוסים אלה.

בין עיוותי החשיבה הנפוצים, ניתן לזהות נטייה להכללת ־יתר: השלכה של מסקנות ממקרה אחד לכל המקרים הדומים לו.

עיוות נוסף הוא חשיבה קטסטרופלית: לחשוב תמיד על התוצאה הכי גרועה - עד לרמה הקיצונית ביותר. למשל, אדם שמפחד להיכשל בבחינה. הוא מדמיין תסריט שמתחיל בכך שהוא נכשל בבחינה, ומפליג רחוק הרבה יותר: הוא גם נכשל בקורס, לא עובר את השנה באוניברסיטה, ומפסיד את כל התואר שלקראתו הוא למד. כתוצאה מכך הוא מידרדר כלכלית, המשפחה שלו מזלזלת בו, והוא מתחיל לעבוד בעבודה שמשעממת אותו, או בכלל לא מוצא עבודה.

הרעיון המרכזי הוא להחליף את הדרך בה אנחנו מבינים סיטואציות, בעזרת זיהוי המחשבות הבעייתיות שקורות בראשנו. והחלפת הפרשנות שאנחנו נותנים לסיטואציה במחשבות חיוביות.

אימון אישי קואוצ'ינג

אימון הוא תהליך המכוון לסייע לאנשים מתפקדים להציב ולהשיג מטרות, להתגבר על מכשולים ולשמר מוטיבציה. היעד של האימון האישי הוא שבתום התהליך המתאמן ירכוש את הכלים הנחוצים להשגת מטרות ובטחון עצמי.

בקליניקה, יקבל המתאמן תמיכה והכוונה בפיתוח מודעות עצמית, סיוע בשיפור חווית החיים. תהליך האימון עוזר להגדיר ולהשיג מטרות אישיות ומקצועיות במהירות רבה יותר ובקלות.

האימון האישי מיועד להוביל אל הגשמת מטרות מתוך היכולות והכישורים הקיימים בידי המתאמן. 

 

בתהליך האימון אני מקשיב לך ומזהה באמת את מה שיש לך להגיד – את הרצונות שלך, את המעכבים שלך, את התפיסות החיוביות שלך, ואת התפיסות השליליות שלך. להבדיל משיטות אימון אחרות אני מתמקד בלחזק דרך עשייה והעצמה של מה כן אפשר לעשות.

במקום רק לדבר על הדברים, נזהה מה האהבה שלך, מה מלהיב אותך באמת לעשות ומשם נצא לעשייה בקצב שלך.

הניסיון שלי מלמד שיתכן ומה שחסר לך זה מישהו שיעזור לך לצאת מהמבוך, להשתחרר מהימנעות כרונית. במקום לחשוב איתך מה לא לעשות, במקום לפחד איתך מלא להצליח ובמקום לשבת בפינה ולא לעשות צעד, נשאל מה כן?! הבחירה תהיה שלך ויחד נעשה את הפעולות הקטנות שנותנות לך בטחון לנסות ולהתקדם, כדי לפרוץ החוצה.

בחירה יכולה לשתק ולגרום לפחד אצל לא מעט אנשים, עצם המחשבה על ריבוי אפשרויות יכול להרתיע ולגרום להימנעות מעשייה. במפגשים בינינו נפתח את היכולת שלך לבחור, כי רק כך יתאפשר לך לחיות כמו שנכון לך.

 

כשעולה בך תחושה של תקיעות, בלבול וקושי למצוא את הדרך- אני מזמין אותך להיפגש, אני לא מטפל בך, אני עוזר לך למצוא את הדרך שלך.

Share by: